Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

PN II – odiseea profesionalizării managementului şi administrării cercetării

12 Februarie 2015



Managementul şi administrarea unui plan naţional de cercetare reprezintă deopotrivă o provocare şi o construcţie instituţională, cât şi un proces continuu de perfecţionare profesională şi umană. Directorul General Adjunct UEFISCDI, Magdalena Susan Resiga, a coordonat Planul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare 2007-2014 (PN II), contribuind alături de colegii săi la perfecţionarea definirii şi derulării a peste 30 de competiţii de proiecte şi, nu în ultimul rând, la implementarea eficientă a 5.000 de proiecte selectate pentru finanţare.

Care sunt cele mai mari provocări cu care v-aţi confruntat pe parcursul implementării PN II? Care au fost cele mai dificile momente? Dar cele care v-au adus satisfacţie?
Odiseea implementării PN II a început în mai 2007, odată cu aprobarea sa de către Guvernul României. Implementarea PN II a presupus implicarea directă şi cooperarea a 3 tipuri de actori: I) Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu rol de coordonare strategică, II) Consiliile consultative ale ministerului şi Agenţiile de finanţare cu rol de management şi administrare, şi III) beneficiarii direcţi ai fondurilor publice de cercetare (adică universităţi, institute de naţionale cercetare, institute ale Academiei Române, institute private de cercetare, firme).

În perioada 2007-2010 cele 6 programe din PN II au fost coordonate administrativ de mai multe agenţii de finanţare (UEFISCSU, CNMP, AMCSIT, ROSA, IFA, ANCS). În 2010 UEFISCSU, AMCSIT şi CNMP au fuzionat în entitatea ce funcţionează astăzi sub denumirea de UEFISCDI, coordonator administrativ integral pentru 4 din cele 6 programe ale PN II: Resurse Umane, Parteneriate, Idei, Inovare şi parţial pentru Capacităţi. Principalul avantaj al fuziunii a fost generalizarea bunelor practici şi eliminarea abordărilor care au avut constant un feed-back rezervat din partea comunităţii cercetătorilor.

Indiferent de formula administrativă de funcţionare a agenţiei/agenţiilor de finanţare, probabil principala provocare a constituit-o identificarea şi definirea corectă, împreună cu consiliile ştiinţifice consultative, a instrumentelor de finanţare din cadrul diferitelor programe. Acestea trebuie să răspundă cerinţelor strategiei naţionale CDI 2007-2013, să aibă ecou în rândul comunităţii cercetătorilor, şi, nu în ultimul rând, să fie funcţionale din punct de vedere ştiinţific, administrativ şi financiar. Astfel de cerinţe, adesea contradictorii, au necesitat un efort continuu de perfecţionare a definirii competiţiilor de proiecte, a derulării acestora şi a implementării proiectelor selectate pentru finanţare. Momentul de concentrare instituţională din 2010 a determinat preluarea în totalitate a personalului din celelalte două agenţii şi a adus cu sine provocarea de armonizare a tuturor echipelor, de uniformizare a pachetelor de informaţii şi de generalizare a bunelor practici dezvoltate anterior la UEFISCSU. A trebuit practic să transformăm 3 culturi instituţionale într-una singură, cea mai bună, şi să ajungem la nivelul de performanţă pe care ni-l doream.

În mod inevitabil au existat şi momente dificile asociate de regulă fluctuaţiilor severe ale nivelului finanţării cercetării, ceea ce a condus la o modestă predictibilitate în finanţarea, conform contractului iniţial, a multor proiecte din cadrul programelor PN II. În acest context, interacţiunea cu directorii de proiecte şi cu membri ai echipelor de cercetare nu a fost mereu uşoară, dar am reuşit adesea să identificăm cele mai bune soluţii alternative care să maximizeze rezultatele proiectelor.

În mod evident, satisfacţiile majore au fost asociate derulării în bune condiţii a unor programe şi proiecte, cu un feed-back pozitiv din partea beneficiarilor. Spre exemplu, pe toată durata PN II programul “Resurse Umane” a fost cu adevărat o prioritate, asigurându-se finanţarea integrală a contractelor încheiate. De asemenea, Proiectele Complexe de Cercetare Exploratorie au fost integral finanţate, în condiţiile în care au fost cele mai mari proiecte de cercetare finanţate în cadrul PN II (aprox. 2 mil EUR la momentul contractării).

Pentru UEFISCDI se adaugă şi satisfacţia recunoaşterii naţionale şi internaţionale a profesionalismului întregii echipe (e.g. în 2014 UEFISCDI a primit premiul “WFSF Award for Futures Institutions 2014”acordat de World Futures Studies Federation).

Cum v-aţi pus amprenta asupra procesului de management şi administrare a PN II?
Probabil amprenta specifică UEFISCSU, ulterior UEFISCDI, a constituit-o focalizarea pe relaţia cu beneficiarii fondurilor de cercetare, atât instituţionali, cât şi cercetători individuali. În condiţiile concentrării eforturilor acestora pe obţinerea de rezultate cât mai valoroase prin cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare, am pornit mereu de la recunoaşterea cerinţei explicite sau implicite din partea beneficiarilor, pentru a le minimiza efortul administrativ. De altfel, aceasta este şi raţiunea noastră de a exista. Prin urmare, două au fost constantele eforturilor noastre. În primul rând, acceptarea faptului că agenţia de finanţare este în slujba beneficiarilor, şi nu invers. În al doilea rând, dezvoltarea unor modalităţi prietenoase şi transparente de gestiune a informaţiilor ştiinţifice (de conţinut), financiare şi administrative prin intermediul mijloacelor moderne de tip platformă electronică. Cu toate dezvoltările IT&C, contactul direct, nemijlocit, între experţii UEFISCDI şi directorii de proiecte constituie unul din punctele noastre forte. În acest sens, fiecare proiect are alocat un ofiţer de proiect, aflat pe toată perioada de implementare într-o comunicare continuă cu directorul de proiect, în încercarea de a găsi mereu soluţii la problemele semnalate. Am încercat să facem tot personalul să conştientizeze că noi existăm pentru că există cercetătorii, iar aceştia merită tot efortul nostru pentru a fi sprijiniţi.

Care sunt cifrele cheie care vorbesc despre complexitatea şi dificultatea organizării şi gestionării acestui proces?
Pe durata implementării PN II au fost dezvoltate 23 de instrumente de finanţare pentru care s-au organizat peste 30 de competiţii majore. În cadrul acestor competiţii au fost depuse peste 20.000 de aplicaţii şi au fost selectate pentru finanţare 5.000 de proiecte.
Fiecare competiţie a presupus un proces de evaluare cu experţi independenţi, din ţară şi din străinătate, cu implicarea în medie a unui număr de 1.000 experţi/competiţie, din care, în ultimii ani, maxim 20% au fost experţi din România.
La finele anului 2014 bugetul executat pentru programele PN II administrate de UEFISCDI a atins valoarea cumulată de 4 miliarde lei. Deşi poate părea mare, valoarea executată reprezintă doar o treime din estimarea prevăzută în 2007 pentru perioadă iniţială de implementare a PN II.
Dincolo de aceste cifre seci, trebuie menţionat progresul, sperăm ireversibil, în adoptarea şi implementarea cu succes a bunelor practici existente la nivel internaţional pentru organizarea şi derularea competiţiilor de proiecte de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi inovare.

UEFISCDI şi-a făcut un renume din capacitatea de a dezvolta şi integra bunele practici în managementul şi administrarea proiectelor. Ce schimbări calitative aţi adus la nivelul PN II?
Din punct de vedere administrativ, perioada de implementare a PN II a marcat un salt calitativ în gestionarea informaţiilor solicitate şi primite de la benefiarii proiectelor. Astfel, s-a trecut de la transmiterea şi procesarea informaţiilor în versiune clasică, pe suport hârtie (propuneri de proiecte, documente de contractare şi de raportarea ştiinţifică şi financiară) la versiunea electronică prin intermediul unei plaforme web dedicate, www.uefiscdi-direct.ro. Acest efort al UEFISCDI se regăseşte în diminuarea corespunzătorare şi considerabilă a efortului beneficiarilor de proiecte. În plus, a fost luată decizia majoră de simplificare la maxim a raportării financiare, lăsând în responsabilitatea instituţiilor gazdă execuţia bugetului de proiect în conformitate cu legislaţia în vigoare. Simplificarea la minim a raportării financiare este viabilă şi datorită solicitării auditului financiar independent pentru fiecare proiect implementat.

Principalul avantaj al acestei abordări moderne este faptul că, atât experţii evaluatori care efectuează monitorizarea anuală a proiectelor, cât şi experţii UEFISCDI, s-au putut focaliza pe aspectele de conţinut al proiectelor şi pe continua îmbunătăţire a managementului lor.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
miha
Cautam operatori calculator pentru publicitate anunturi , ,persoane serioase, care sa aiba vointa si rabdare Nu este necesara experienta instruire gratuita oferita sub forma de 12 lectii zilnice prin email,program part time sau full time de acasa dupa preferinta,cistig nelimitat!Acest proiect ofera incheierea unui contract legal care sa va ofere siguranta dorita! INFO la miha_michelle2002@yahoo.com
16 Februarie 2015, 09:57:22